Tételezzük fel, hogy szeretnél kipróbálni egy új bort, hatalmas a választék, miért ne? Valahogy csökkenteni kell a lehetőségek számát ezért először leszűkíted a kört azokra a fajtákra és típusokra, amit alapvetően ismersz és kedvelsz. Például eldöntöd, hogy száraz és vörös bort keresel. Majd egymás után leveszed a polcról azokat a borokat amelyiknek ilyenek és… és tetszik a címkéje… majd választasz.
Tulajdonképpen meg is válaszoltuk miért ennyire fontos a szép boroscímke, de nézzük meg részletesebben…
A címke több mint egy információs eszköz
Kommunikációtechnikai alapigazság, hogy az első benyomást szinte lehetetlen megváltoztatni. Az első benyomáshoz pedig elég néhány másodperc. Nézzük, mit értünk ezen: ha látsz egy eddig ismeretlen, de szép virágot, az agyad elkezd a szépséghez számos pozitív gondolatot társítani. Biztosan jó illatú, biztosan különleges, talán rendkívül ritka, értékes – gondolod. És ha a virág a világ legbüdösebb virága, ha veszélyes, akkor is „szép” – hiszen az első benyomás mindent felülír. A borosüvegek címkéje éppen ezt az első benyomást adja a vásárlónak, és komoly hatással van arra, hogy végül kiválasztanak-e egy adott bort. A címke a bor marketingjének kulcsfontosságú eleme. De miért is annyira fontos, hogy a boros címke vonzó legyen? A válasz egyszerű: a címke vizuálisan is képviseli az adott bor minőségét és a borászat identitását. És lehet, hogy éppen emiatt veszed le a polcról. Íme még néhány indok, miért legyen „szép” a boros címke. (vagy általában bármilyen címke)
Az első benyomás miatt
A címke az első dolog, amit a vásárló meglát a bolt polcán. Ha figyelemfelkeltő, okosan megtervezett, „szép”, az azonnal felkelti a vásárló érdeklődését. Ne feledjük, hogy az emberek (hacsak nincs éppen borkóstoló) nem tudják a helyszínen megkóstolni a bort. Így az első vásárláskor majdnem 100%-ban a címke alapján döntenek. És az emberek hajlamosak azt hinni, hogy a bor minősége összefügg a címkéjével.
A márkaidentitás
A marketingesek most biztosan nagyon örülnek, végre egy szakszó, máris lefordítjuk és kifejtjük. A márkaidentitás tulajdonképpen azt jelenti, hogy a bor címkéje lehetőséget ad arra, hogy a borászat márkáját és identitását vizuálisan is megjelenítse. A színválasztás, a logó, a tipográfia és a dizájn mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a fogyasztó valamit megtudjon a borászat filozófiájáról, történelméről, sőt, akár az adott bor stílusáról is. Például egy elegáns, letisztult dizájn a prémium minőséget és a kifinomultságot sugallhatja, míg egy színes, játékos címke könnyen kapcsolható egy fiatalosabb, dinamikus borhoz.
Tűnj ki a versenyből
A borászatoknak sok versenytársuk van, ezért folyamatosan azon dolgoznak, hogy kitűnjenek a tömegből. A boroscímke fontos eszköz ebben, mivel segíthet versenyelőnyre szert tenni. Egy jól megtervezett címke nemcsak szép, hanem emlékezetes is lehet, ami segíti a vásárlókat abban, hogy visszatérjenek, és a borászatot a jó minőséggel vagy egyedi élménnyel azonosítsák. A jó címke tükrözi a borászat történelmét, stílusát és filozófiáját, ezáltal erősebb kapcsolatot alakítva ki a borászat és a vásárlók között. Még csak 3 indokot írtunk, de már ebből látszik, hogy a boroscímke nagyon fontos.